Vastgoedbelegger Bouwinvest Real Estate Investors heeft voor haar driehonderd woningcomplexen en zichzelf een forse milieudoelstelling opgelegd. Volgens Eric-Jan Dekkers, Manager Technical Management bij het Residential Fund van Bouwinvest, moeten alle 19.000 woningen in die complexen al in 2045 volledig Paris Proof zijn. Daar moeten nog veel maatregelen voor uitgevoerd worden. Voor dit jaar ligt de focus onder andere op 63 appartementencomplexen, waar AC-laders voor elektrische auto’s geplaatst gaan worden. ‘De batterij-systemen van iwell lossen het probleem op, dat aan de ene kant de vraag naar opladen enorm toeneemt, terwijl aan de andere kant de netcongestie het niet toelaat om grotere vermogens mogelijk te maken.’
De batterijsystemen van iwell worden overdag opgeladen met ingekochte, duurzaam opgewekte zonne-energie. ’s Nachts, als het flink waait, gebeurt hetzelfde met windenergie. De slimme systemen kijken dan naar het aanbod van de beschikbare duurzame energie, waardoor een zo duurzaam mogelijke mix wordt opgeslagen in de batterijen. Zo optimaliseert het zelflerende batterijsysteem van iwell alle energiestromen binnen een gebouw, zoals voor de verlichting van kelders en trappenhuizen, liften en dergelijke, maar ook daarbuiten met de verlichting van parkeerterreinen en de AC-laders voor elektrische auto’s en vlakt het de piekbelasting af (peak shaving). Vincent Ruijter, founder van iwell: ‘De slimmigheid zit in de batterij en bestaat uit een omvormer -van wisselstroom naar gelijkstroom en vice versa- en een soort computer voor het zelflerende vermogen. Deze computer brengt verschillende parameters -denk aan de zonnesterkte, de gewenste hoeveelheid energie en de momenten waarop energie nodig is- in kaart en zorgt voor een efficiënte manier van energie leveren én opslaan. Dit systeem is toepasbaar op een bestaande netaansluiting, maar is ook geschikt om direct vanuit een PV-systeem te laden.’
Zelflerend batterijsysteem als oplossing
Dekkers noemt een maatregel waarmee hij de noodzaak voor een slimme oplossing illustreert: ‘Vanaf 2030 wil de gemeente Amsterdam alle benzine- en dieselauto’s binnen de ring A10 weren. Andere steden als Utrecht en Rotterdam zouden het voorbeeld uit de hoofdstad zomaar eens kunnen volgen. Er zal daar dus een enorme vraag naar het elektrisch laden van auto’s ontstaan. Het mooiste is dan natuurlijk dat je een oplader beschikbaar bij je huis hebt. Maar bij appartementen kan dat gewoonweg niet zomaar. Daar is bijvoorbeeld de aansluiting van het gebouw niet toereikend voor. Het gebouw kan niet meer elektra leveren dan dat het al doet.’ Bovendien zal de netcongestie, die in het hele land uitbreidingen van netaansluitingen nagenoeg onmogelijk maakt, volgens netbeheerder TenneT niet voor 2030 opgelost zijn. Ruijter zegt daarover: ‘Het grootste probleem is dat de netaansluiting van het appartementengebouw gebaseerd is op de pieken in de vraag. Die pieken liggen doordeweeks rondom het ontbijt en vanaf een uur of vijf in de middag. Daar zou dan ’s avonds het opladen van de elektrische auto’s bij komen en dat kan nu eenmaal niet.’
Plug&play Power Cubes
Het afgelopen jaar werd gestart met het plaatsen van tien Power Cubes van 30 kWh van iwell, die bij de tien complexen nu in totaal 40 AC-laders kunnen voorzien van stroom. Extra batterijen moeten in het komende jaar bij de resterende 53 complexen ruim 200 AC-laders mogelijk maken, waardoor op die complexen ruimschoots aan de vraag naar slim opladen voorzien kan worden. Dekkers merkt daarbij op: ‘Het is vanzelfsprekend niet de bedoeling dat één van de bewoners van half vijf tot de volgende ochtend zijn auto aan de lader laat staan. Zoveel AC-laders kunnen we niet plaatsen, maar dat hoeft nu ook nog niet. Uit de praktijk blijkt dat de voorziene uitbreiding voorlopig afdoende laadcapaciteit zal bieden.’ Over de plaatsing van de batterijen vertelt Ruijter: ‘Het systeem is een plug&play-oplossing die slechts twee eisen kent: de hoofdaansluiting moet worden doorgemeten zodat de Power Cube de pieken optimaal kan afvangen en er moet wat ruimte zijn voor de batterij. Ingewikkelder is het niet.’
Grotere opgave
Al die 19.000 woningen in de huidige portefeuille zullen de komende jaren een verduurzamingsslag moeten maken om energiezuiniger en aardgasvrij te worden. Dekkers: ‘Technische oplossingen zijn er nu al, en die worden in de toekomst alleen nog maar meer en beter. We hebben een routekaart klaarliggen waarmee we onze doelstelling -Paris Proof in 2045- gedurende de komende jaren denken waar te kunnen maken. Maar heel eenvoudig wordt het niet. We zijn namelijk mede afhankelijk van de instemming van huurders. We kunnen niet zomaar beslissen dat er bijvoorbeeld nieuwe lage temperatuurradiatoren in een woning geplaatst worden of dat er buizen door een kamer worden aangelegd. In de praktijk betekent het dat we 19.000 keukentafelgesprekken zullen gaan voeren om onze plannen toe te lichten. Om al deze zaken uit te kunnen leggen, kun je niet volstaan met een enkele huurdersbijeenkomst of een mooie folder. Daarvoor, verwachten we, zullen we alles uit de kast moeten halen, tot de individuele gesprekken aan toe.’ Ruijter vult afsluitend aan: ‘Als in de toekomst op die 63 appartementencomplexen zonnepanelen geplaatst gaan worden, dan kunnen onze batterijen ook voor duurzame opslag voor uitgesteld gebruik zorgdragen.’
Over iwell
Iwell heeft de ambitie om de energietransitie te versnellen. Het vijftig man sterke team is van het kaliber niet lullen, maar poetsen: de energieprofessionals bouwen vandaag aan de energievoorziening van morgen. Iwell is actief in de logistiek, industrie en de vastgoedsector en marktleider in Nederland. Op dit moment vinden de voorbereidingen voor uitbreiding in Europa plaats. Sterker nog, iwell is vastbesloten ook op Europees niveau marktleider te worden. Ruijter: ‘We hebben inmiddels driehonderd opdrachtgevers voorzien van energieoplossingen en ons algoritme wordt elke dag beter. Dat betekent dat onze toepassingen voor een steeds grotere groep ondernemers een interessante oplossing wordt.’