Skip to content

Kosten en opbrengsten bij leegstaand vastgoed

leegstandsbeheer

Heeft u een leegstaand winkel- of kantoorpand? Dan brengt dat vaak extra kosten met zich mee. Maar leegstand biedt ook mogelijkheden. In dit artikel delen we vier tips om de kosten te beperken en de opbrengsten te vergroten. Kosten leegstaand vastgoed

1. Lees de voorwaarden van de verzekeraar

Bij leegstand is er meer kans op achterstallig onderhoud, vandalisme, brand, diefstal en oneigenlijk gebruik. Dat weet de verzekeraar ook. Zo is er bijvoorbeeld vaak sprake van een verhoogd eigen risico en kan het zijn dat u alleen bent verzekerd als u preventiemaatregelen heeft genomen. Daarom is het een goed idee om u te verdiepen in de polisvoorwaarden van de verzekeringen die u heeft afgesloten. Zo komt u niet voor vervelende verrassingen te staan bij schade.

kosten-leegstand-vastgoed.jpg#asset:72

2. Verklein de kans op schade


Met preventieve maatregelen verkleint u de kans op schade. Een aantal voorbeelden hiervan:

  • Verklein de kans op brandschade met een brandmeldinstallatie;
  • Verklein de kans op inbraak met een inbraak meldsysteem;
  • Onderzoek of het slim is om het gas, water en elektra af te sluiten. Als u de nutsvoorzieningen afsluit, verkleint u de kans op brand en waterschade. Maar het kan zijn dat daardoor sommige alarminstallaties niet goed meer werken;
  • Controleer het pand regelmatig, minimaal één keer per maand;
  • Blijf het pand onderhouden.

3. Genereer extra inkomsten door bruikleen of tijdelijke verhuur

Als u verwacht dat het pand voor korte tijd leegstaat, kunt u (een deel van) het pand in bruikleen geven. De tijdelijke bewoners of ondernemers zorgen voor het dagelijkse toezicht en de sociale controle. Kosten leegstaand vastgoed

Verwacht u dat het pand langer leegstaat? Dan kan tijdelijke verhuur aantrekkelijk zijn. Hiervoor gelden andere regels dan voor reguliere verhuur. Voor tijdelijke verhuur vraagt u een vergunning aan bij de gemeente. Ook moet u de tijdelijke verhuur afstemmen met de hypotheekverstrekker en verzekeraar. Bij tijdelijke verhuur geldt een opzegtermijn van drie maanden.

4. Bereken of leegstandbeheer interessant voor u is


Leegstand kan u flink bezighouden. Goed leegstandbeheer ontzorgt. Bijvoorbeeld op het gebied van:

  • het werven en selecteren van tijdelijke bewoners of ondernemers;
  • het opstellen van overeenkomsten;
  • controle op het juiste gebruik;
  • ondersteuning bij het vinden van een langetermijnoplossing, zoals herbestemming, herontwikkeling of verkoop.

Bereken met onze tool of leegstandbeheer interessant is voor uw pand.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

multi afval container

HNK van NSI kiest voor MAC van MSN

Duurzaamheid is voor steeds meer beheerders een belangrijk speerpunt. Dat betekent dat er onder meer kritisch naar het afvalbeleid moet worden gekeken. NSI, een grote Nederlandse specialist in commercieel vastgoed, heeft de boodschap begrepen en scheidt vanaf 2019...
SDE+ subsidie zonnepanelen

Nieuwe ronde SDE+ subsidie voor oa. zonnestroom start over een maand

Bent u al een tijdje van plan om zonnepanelen te plaatsen op uw bedrijfspand, maar was het investeringsbedrag tot nu toe te hoog? Dan kunt u gebruikmaken van de subsidie Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+) van de overheid. Via...
Regels servicekosten kantoor

Aantal belangrijke regels omtrent servicekosten kantoor

In het geval van kantoorruimte is er geen wettelijke definitie die hier duidelijkheid over geeft. In de basis komt het neer op gebouw gebonden kosten die gemaakt worden voor de huurder zoals: energiekosten, onderhoud aan installaties, schoonmaakkosten algemene...

Onze partners