Hoe zit het met de schoonmaak in úw vastgoed? Lopen de schoonmakers dagelijks op een vast tijdstip hetzelfde rondje door uw gebouw? En wordt er elke dag hetzelfde aantal uur schoongemaakt, ongeacht de bezetting? EW Facility Services doet het met Clean&pay-per-use helemaal anders via een smart systeem. Albert van Schooneveld, Key Account Directeur, vertelt hoe.
‘Een slim gebouw wordt nóg slimmer wanneer je de data inzet om je facilitaire zaken af te stemmen op het gebruik. Dat geldt voor zaken als catering en beveiliging en in het bijzonder ook voor schoonmaakservices.’
Techniek aan de basis
‘Wij pakken dat als volgt aan: we meten middels sensoren de gebruiksintensiteit per afdeling en baseren daar onze activiteiten op. Is er veel beweging? Dan weten we dat we rekening moeten houden met een flinke vervuiling. Deze informatie wordt middels een app doorgestuurd naar de schoonmaakploeg die daar vervolgens op het beste moment mee aan de slag gaat. Is de ruimte weer klaar voor gebruik? Dan start het tellen van bewegingen opnieuw om de gebruiksintensiteit te meten en de hiermee gepaard gaande schoonmaakbehoefte te interpreteren.’
Door op drukke dagen schoonmaak op te schroeven en op rustige dagen af te schalen zorgt EW Facility Services voor een kwalitatieve en efficiënte schoonmaak. En de kosten? Die lopen parallel aan de geleverde inspanning. Je betaalt dus exact voor de schoonmaak die je nodig hebt.
Een slim gebouw wordt nóg slimmer wanneer je de data inzet om je facilitaire zaken af te stemmen op het gebruik.
Inzicht in bezetting
‘Al ruim voordat corona haar intrede deed, waren we bezig met Clean&pay-per-use, maar de pandemie heeft een en ander natuurlijk wel versneld. Deze werkwijze heeft enorm veel potentie. Dankzij inzicht in de bezettingspieken en -dalen weet je precies hoeveel schoonmaak je af moet nemen en kun je bepalen wat de ideale schoonmaakmomenten per afdeling zijn. Of we in staat zijn die flexibiliteit te bieden? Absoluut. Dankzij onze oorsprong in de hotellerie zijn wij gewend om dagelijks op- en af te schalen en dus maximaal flexibel te zijn. Door trends te herkennen en onze medewerkers daarop in te roosteren, tackelen we het grootste deel van de pieken. Natuurlijk komt het voor dat er onverwacht een grote vergadering wordt georganiseerd of dat er een feestje wordt gevierd inzake een zakelijk succes. Met behulp van onze medewerkers in de flexibele regiopools staan we ook dan voor onze opdrachtgevers klaar.’
Personeel
‘Dat we resultaatgericht werken op basis van bezetting is niet alleen in het voordeel van onze opdrachtgevers, ook onze schoonmaakmedewerkers zijn er blij mee. Zij werken -wanneer zij voor de flexpool kiezen- op verschillende locaties. Hierdoor wordt het werk afwisselend en uitdagend. Een ander positief effect is dat we mensen door het werken op meerdere locaties meer uren kunnen aanbieden. Dit helpt ons goed bij het werven, binden en behouden van medewerkers. En onze app doet ook een duit in het zakje. Hierin zien medewerkers hun rooster en spoedig kunnen medewerkers daar ook hun voorkeuren aangeven en bijvoorbeeld kiezen voor een dienst die minder aantrekkelijk is, maar die wél speciale punten oplevert. Zo blijven we onze mensen boeien.’
Traditionele schoonmaaktijden
‘Utiliteitsgebouwen worden over het algemeen vooral overdag intensief gebruikt. Traditioneel gezien wordt er dus ’s morgens vroeg of aan het eind van de dag schoongemaakt. Hoewel er ook steeds meer organisaties zijn die juist voor dag schoonmaak kiezen. Enerzijds omdat dit een veilig gevoel geeft, het zichtbaar schoonhouden van deurkrukken en verkeersruimtes helpt in dit gevoel. Anderzijds omdat men het vanuit maatschappelijk oogpunt belangrijk vindt dat schoonmakers kunnen genieten van de sociale momenten met hun gezin, die doorgaans ’s morgens vroeg en aan het einde van de dag plaatsvinden. Maar ook wederzijdse betrokkenheid speelt een rol. Wanneer je de schoonmaker kent, ben je sneller geneigd de boel netter te houden en wanneer je weet wie jouw opdrachtgever is, loop je als schoonmaker soms nét dat stapje harder.’
‘Samenvattend gaat EW Facility Services voor de schoonmaakservice die perfect is afgestemd op de bezetting. Hiermee leveren we een gegarandeerde kwaliteit. En je betaalt dus enkel voor de inspanning die wordt geleverd.’
Schoonmaak smart Schoonmaak smart Schoonmaak smart
Over EW Facility Services
Samen met opdrachtgevers gaat de facilitair dienstverlener voor het creëren van de ultieme gastbeleving. Hospitality is daarom al dertig jaar een kernbegrip binnen de dienstverlening. Vanuit deze jarenlange expertise staat het bedrijf garant voor innovatieve facilitaire concepten die ze op basis van een strategisch partnerschap inzet bij organisaties op zoek naar hospitality, optimale wendbaarheid en betrouwbaarheid.
Lees hierover sensoren die helpen bij optimale bij wendbaarheid in kantoorschoonmaak.