Skip to content

Wat zijn de gemiddelde servicekosten voor een kantoor?

Gemiddelde servicekosten voor een kantoor Eindafrekening servicekosten

Servicekosten bepalen voor een groot deel de totale huisvestingslasten van de huurder. Soms wel tot 30% of meer. Huurders zijn steeds scherper op servicekosten en dat is logisch, gezien het feit dat het een flink onderdeel is van de totale huisvestingslasten. Leer hier wat de Gemiddelde servicekosten voor een kantoor.

Wat zijn dan gemiddeld genomen de servicekosten voor een kantoor?

Helaas is daar geen standaard antwoord op. Uiteraard zijn er veel variabelen van invloed op de servicekosten. Middels onze rekentool kunt u al wel een marktconforme indicatie krijgen.

 

 

Gemiddelde servicekosten kantoor

Servicekosten zijn in ons geval inclusief de kosten van levering, bemetering en transport van energie. Over het algemeen kun je de standaard stelregel aanhouden dat energiekosten ongeveer € 15,- per m2 per jaar zijn (excl. btw). De overige leveringen en diensten zijn afhankelijk van het pakket dat aangeboden wordt door de eigenaar. Een basispakket leveringen en diensten zal vanaf € 5,- per m2 per jaar (excl. btw) aangeboden worden. Als bij de leveringen en diensten ook een conciërge en/of receptie aangeboden wordt, dan kan dat al snel oplopen naar € 30,- per m2 per jaar (excl. btw) bovenop de energiekosten.

Eventuele leveringen en diensten staan omschreven in de huurovereenkomst. Daarin kan ook staan of de leveringen en diensten tegen een vaste vergoeding zijn of op basis van een afrekening met voorschotbetaling. Let u hierbij vooral ook op de mogelijkheid tot het aanpassen van de tariefstelling. Vanuit het oogpunt van de eigenaar wilt u altijd de mogelijkheid hebben om het tarief aan te passen als bijvoorbeeld het werkelijk verbruik niet in lijn ligt met het af te rekenen bedrag.

Kijkt u naar hoeveel u mag afrekenen als u ver boven of onder het voorschot bedrag zit?

Als huurder wilt u niet tegen vervelende verassingen aan lopen met een veel hogere eindafrekening. Een maximaal percentage van bijvoorbeeld 10% boven- of onder het voorschot kan voor beide partijen goed werkzaam zijn.

 

Ook interessant… De servicekosten van een huismeester en de receptie

Of een artikel dat verteld dat huurders miljoenen teveel betalen aan service kosten

Deel "Wat zijn de gemiddelde servicekosten voor een kantoor?" op social media

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

Gemiddelde servicekosten voor een kantoor Eindafrekening servicekosten

Drie tips voor een soepele eindafrekening servicekosten

Betalen uw huurders iedere maand of ieder kwartaal een voorschot op de servicekosten? Dan worstelt u misschien, net als veel andere verhuurders, met de jaarlijkse eindafrekening. Want de duidelijkheid van de regels rondom servicekosten bij commercieel vastgoed laat...
Wat zijn de servicekosten van een huismeester en een receptie

De servicekosten van een huismeester en de receptie

Wat zijn de gemiddelde servicekosten van een huismeester en de receptie in een kantoorpand? Grotendeels hangt dit af van de mate van service vanuit de verhuurder. De huismeesterkosten hangen weer af van de grootte en de staat van...
Anderhalvemeterkantoor

Lees de Whitepaper: Een gezonde werkomgeving met BREEAM-NL

Bron: DGBC Het afgelopen anderhalf jaar is de focus op een gezonde werkplek nog belangrijker geworden. Vaak is een duurzame werkplek ook een gezonde werkplek. Duurzaamheidskeurmerk BREEAM-NL is hét instrument om gezondheid mee te nemen in het ontwikkelproces van...

Onze partners

Volg ons op LinkedIn!

Nieuwsbrief inschrijven

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.