Skip to content

Wat zijn de gemiddelde servicekosten voor een kantoor?

Gemiddelde servicekosten voor een kantoor Eindafrekening servicekosten

Servicekosten bepalen voor een groot deel de totale huisvestingslasten van de huurder. Soms wel tot 30% of meer. Huurders zijn steeds scherper op servicekosten en dat is logisch, gezien het feit dat het een flink onderdeel is van de totale huisvestingslasten. Leer hier wat de Gemiddelde servicekosten voor een kantoor.

Wat zijn dan gemiddeld genomen de servicekosten voor een kantoor?

Helaas is daar geen standaard antwoord op. Uiteraard zijn er veel variabelen van invloed op de servicekosten. Middels onze rekentool kunt u al wel een marktconforme indicatie krijgen.

 

 

Gemiddelde servicekosten kantoor

Servicekosten zijn in ons geval inclusief de kosten van levering, bemetering en transport van energie. Over het algemeen kun je de standaard stelregel aanhouden dat energiekosten ongeveer € 15,- per m2 per jaar zijn (excl. btw). De overige leveringen en diensten zijn afhankelijk van het pakket dat aangeboden wordt door de eigenaar. Een basispakket leveringen en diensten zal vanaf € 5,- per m2 per jaar (excl. btw) aangeboden worden. Als bij de leveringen en diensten ook een conciërge en/of receptie aangeboden wordt, dan kan dat al snel oplopen naar € 30,- per m2 per jaar (excl. btw) bovenop de energiekosten.

Eventuele leveringen en diensten staan omschreven in de huurovereenkomst. Daarin kan ook staan of de leveringen en diensten tegen een vaste vergoeding zijn of op basis van een afrekening met voorschotbetaling. Let u hierbij vooral ook op de mogelijkheid tot het aanpassen van de tariefstelling. Vanuit het oogpunt van de eigenaar wilt u altijd de mogelijkheid hebben om het tarief aan te passen als bijvoorbeeld het werkelijk verbruik niet in lijn ligt met het af te rekenen bedrag.

Kijkt u naar hoeveel u mag afrekenen als u ver boven of onder het voorschot bedrag zit?

Als huurder wilt u niet tegen vervelende verassingen aan lopen met een veel hogere eindafrekening. Een maximaal percentage van bijvoorbeeld 10% boven- of onder het voorschot kan voor beide partijen goed werkzaam zijn.

 

Ook interessant… De servicekosten van een huismeester en de receptie

Of een artikel dat verteld dat huurders miljoenen teveel betalen aan service kosten

Deel "Wat zijn de gemiddelde servicekosten voor een kantoor?" op social media

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

vastgoed circulariteit

Kantoorgebruikers en -beleggers willen alleen nog kantoren die donkergroen zijn

Beleggers en gebruikers zijn in hoge mate bereid te betalen voor verkleinen footprint Uit onderzoek naar de stand van zaken op de Nederlandse kantorenmarkt van vastgoedadviseur JLL, blijkt dat vooral grote corporate kantoorgebruikers een drijvende kracht zijn achter...
Afrekening servicekosten kantoor.

Afrekening servicekosten kantoor. Waar moet je op letten?

Als het gaat om de afrekening van servicekosten voor een kantoorruimte, zijn er een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten: Contractuele afspraken: Het is belangrijk om de contractuele afspraken met betrekking tot de afrekening van servicekosten...

Met welke servicekosten bij de huur van een woning kun je rekening houden?

Als u een woning huurt, zijn er verschillende soorten servicekosten waar u rekening mee moet houden. Hieronder vindt u een lijst met veelvoorkomende servicekosten: Gas, water en elektriciteit: Deze kosten worden soms rechtstreeks aan u in rekening gebracht,...

Onze partners

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang tevens een gratis magazine!

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.