Skip to content

Overzicht kengetallen servicekosten voor kantoorruimten

Overzicht kengetallen servicekosten

Indien u kantoorruimte verhuurt of huurt, krijgt u bijna altijd te maken met servicekosten. Vaak worden de servicekosten apart van het huurbedrag gefactureerd. Maar wat zijn servicekosten nu eigenlijk en welke kosten zijn er in meegenomen? Overzicht kengetallen servicekosten

Elk vastgoedobject heeft een eigen berekening van servicekosten

Aan de hand van het soort gebouw, de staat van het gebouw en de levering van diensten worden de servicekosten bepaald. Daarom zijn servicekosten altijd afhankelijk van het gebouw en nooit hetzelfde. Welke mate van service er word verstrekt vanuit de verhuurder is hierin heel belangrijk. Om u een belangrijk overzicht te geven van de mogelijke kosten, hebben wij een tool gebouwd waarbij u zelf heel eenvoudig een schatting kunt maken. In deze tool worden alle mogelijke servicekosten meegenomen. U mag zelf bepalen of de kostenposten wel of niet in het totaal plaatje wordt meegenomen.

Wat zijn de verschillende servicekosten?

Omdat servicekosten al snel 30% van de totale huurprijs bedragen is het interessant om te ontleden welke kosten er nu worden meegenomen in deze berekening. Om u een idee te geven van de gemiddelde kosten per m2 koppelen we een indicatief % aan deze kostenpost:

Elektra ( +/- 25%)

De elektra rekening is meteen de grootste kostenpost. Onder deze kosten vallen elektriciteitsverbruik, meterhuur en vastrecht t.b.v. de installaties en de verlichting van de gemeenschappelijke alsmede gehuurde ruimtes. De grootste besparingen op de servicekosten zijn waarschijnlijk mogelijk in de energielasten.

Verwarming (+/- 19%)

Levering van warmte of gas, inclusief meterhuur en vastrecht van de gemeenschappelijke alsmede gehuurde ruimtes. De energielasten volgen de trend van de elektriciteitsprijs en aardgasprijs.

Receptie/Huismeester (+/- 15%)

Afhankelijk van het aantal m2 wordt hier gerekend met deelbezetting of volledige bezetting. Deze kostenpost kan per gebouw erg verschillen.

Water (+/- 1%)

Waterverbruik inclusief meterhuur en vastrecht.

Beveiliging (+/- 2%)

Alarmopvolging en/of mobiele surveillancediensten.

Schoonmaak (+/- 11,5%)

Schoonmaakkosten van de gemeenschappelijke ruimtes, liften, beglazing buitenzijde, beglazing binnen algemene ruimten, buitenterrein en dakbedekking.

Terreinen (+/- 2,5%)

Regulier onderhoud van de groenvoorzieningen en verharde gedeeltes op het buitenterrein. Ook dit is een kengetal dat per locatie erg kan verschillen.

Vuilafvoer (+/- 2%)

Verzorging vuilafvoer, containerhuur e.d.

W-installatie (+/- 6%)

Onderhoud, periodieke controle en certificeringskosten van verwarming- en/of luchtbehandelingsinstallatie(s).

E-installatie (+/- 3,5%)

Regulier onderhoud van de elektrische installaties en lichten in de gemeenschappelijke ruimten evenals al het klein onderhoud van de gemeenschappelijke ruimten.

Transport installatie (+/- 3%)

Onderhoud, periodieke controle en certificeringskosten van verwarming- en/of lift- of  roltrap installatie(s).

Bouwkundige zaken (+/- 2%)

Klein dagelijks onderhoud van de algemene zaken (zoals herstel deuren).

Vaste lasten (+/- 2%)

O.a. gebruiksbelasting.

Communicatie (+/- 0,5%)

Telefoon/internet aansluitingen voor o.a. spreekluisterverbinding in lift.

Brandveiligheid (+/- 2%)

Onderhoud, periodieke controle en certificeringskosten van brandveiligheidsinstallaties en blusmiddelen.

Dak onderhoud (+/- 3%)

Schoonmaak en klein dagelijks onderhoud van de dakbedekking (platte daken).

Als u per m2 +/- € 40,- servicekosten berekent, zit u op een landelijk gemiddelde. Overzicht kengetallen servicekosten

 

 

Ook interessant… Een voorbeeldovereenkomst servicekosten voor een bedrijfspand

 

Deel "Overzicht kengetallen servicekosten voor kantoorruimten" op social media

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

Wat zijn de servicekosten van een huismeester en een receptie

De servicekosten van een huismeester en de receptie

Wat zijn de gemiddelde servicekosten van een huismeester en de receptie in een kantoorpand? Grotendeels hangt dit af van de mate van service vanuit de verhuurder. De huismeesterkosten hangen weer af van de grootte en de staat van...
Afrekening servicekosten kantoor.

Afrekening servicekosten kantoor. Waar moet je op letten?

Als het gaat om de afrekening van servicekosten voor een kantoorruimte, zijn er een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten: Contractuele afspraken: Het is belangrijk om de contractuele afspraken met betrekking tot de afrekening van servicekosten...

Met welke servicekosten bij de huur van een woning kun je rekening houden?

Als u een woning huurt, zijn er verschillende soorten servicekosten waar u rekening mee moet houden. Hieronder vindt u een lijst met veelvoorkomende servicekosten: Gas, water en elektriciteit: Deze kosten worden soms rechtstreeks aan u in rekening gebracht,...

Onze partners

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang tevens een gratis magazine!

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.