Skip to content

Hoe is de akoestiek op jouw kantoor? Meten is weten!

Geluidsoverlast komt veel voor in Nederland. Veel werkplekken in Nederland voldoen niet aan de geluidsnorm. Mensen hebben vaak niet door hoe slecht de akoestiek is, omdat ze eraan gewend zijn geraakt. Daarom merk je het vaak niet, maar het heeft wel (fysieke) klachten tot gevolg. Om die reden kan het verstandig zijn om een akoestische meting uit te laten voeren.

 

Akoestiek is overal

Veel mensen denken bij “akoestiek” vaak aan een concertgebouw of een opnamestudio. Maar het is veel meer dan dat. Iedereen heeft er dagelijks mee te maken. Op kantoor, op school, in restaurants, in openbare ruimtes en zelfs ook thuis. Het is natuurlijk prettig dat je elkaar goed kunt verstaan en een ontspannen gesprek kunt voeren. Maar het gaat verder! Goede akoestiek zorgt bijvoorbeeld voor meer productiviteit op kantoor, betere concentratie op school en minder stress op de je werkplek.

 

Kantoortuin is iets anders dan bedrijfskantine

Elke ruimte of situatie heeft zijn specifieke eigenschappen en toepassingen. In een concertzaal gelden andere normen dan in een restaurant. Ook een klaslokaal, een kantoortuin, een callcenter, foyer of een bedrijfskantine hebben ieder hun eigen eigenschappen en normen. Geluidsoverlast komt steeds vaker voor in Nederland. Veel werkplekken in Nederland voldoen niet aan de geluidsnorm door bijvoorbeeld hard stemgeluid en kantoorapparatuur. Door het gebruik van veel harde materialen in de bouw en in het interieur zoals beton en glas wordt dit alleen maar versterkt. Mensen hebben vaak niet door dat het slecht gesteld is met de akoestiek. Vaak merkt men het pas als er iets aan is gedaan! Slechte akoestiek kan stress, uitval, absentie en concentratieproblemen tot gevolg hebben. Het is daarom in veel gevallen verstandig om een akoestische meting te doen.

Vind akoestisch balans met een meting

Een akoestische meting geeft je goed inzicht in de akoestische situatie en helpt bij het vinden van de akoestische balans van iedere ruimte. Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke toepassing van de ruimte. En als je weet hoe het is gesteld met de akoestiek, kun je adequate verbeteringen aanbrengen.

De belangrijkste variabelen die de akoestische beleving in een ruimte bepalen zijn:

  • De nagalmtijd
  • De optredende geluidniveaus

Bij het meten van de akoestiek is het belangrijk om de nagalmtijd te meten. De nagalmtijd hangt nauw samen met het totale oppervlak van het aanwezige geluidsabsorberende materiaal en de akoestische eigenschappen ervan. Maar ook met de manier waarop het materiaal in de ruimte verdeeld is. De optredende geluidsniveaus ten gevolge verse geluidsbronnen (bijvoorbeeld lopende en pratende personen, schuiven van meubilair) zijn primair afhankelijk van de hoeveelheid absorptie.

 

Inzicht na de akoestische meting

Na de akoestische meting heb je de beschikking over de volgende inzichten:

  • Uitleg over akoestische parameters en de gehanteerde streefwaarden
  • Informatie over de uitgevoerde meting en methodiek
  • Beoordeling van de ruimte-akoestiek
  • Advies over mogelijk te treffen voorzieningen

 

Wil jij ook inzicht in de akoestische situatie van jouw werkplek? Neem dan contact op met Akoesta.

 

 

 

Deel "Hoe is de akoestiek op jouw kantoor? Meten is weten!" op social media

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

AI en war-on-talent zorgen voor een transitie in de kantorenmarkt

Vastgoed maakt niet alleen een gigantische mechanische transitie door, maar ook een sociale. De trend is dat er bij het ontwikkelen van nieuwe kantoren en werkplekken -mede door corona, technologie, klimaatverandering, war on talent en AI- steeds vaker...

Hoeveel werkplekken per m2 kun je creëren?

Het aantal werkplekken dat je per vierkante meter kunt creëren, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de indeling van de werkplek, het soort werkplekken en de specifieke wensen en eisen van de medewerkers. Er zijn echter enkele algemene...

JLL: Grotere vraag naar flexibele kantoorruimte na einde COVID-pandemie

Werknemers willen graag weer terug naar kantoor omdat zij de menselijke en sociale interactie missen die een kantoor biedt. Alhoewel de werknemers aangeven een sterke affiniteit met kantoor te hebben, willen ze tegelijkertijd toch graag 1 of 2...

Onze partners

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang tevens een gratis magazine!

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.