Skip to content

Gigantische transformatie stadshart Eindhoven

De Ontwikkelvisie Fellenoord/Internationale Knoop XL is door de gemeenteraad Eindhoven unaniem vastgesteld en goedgekeurd voor verdere ontwikkeling. KCAP ontwerpt en regisseert voor en samen met de gemeente Eindhoven de ontwikkelvisie voor de transformatie van de monofunctionele stationsomgeving tot een toekomstbestendig, levendig en gemengd stadsdeel.

De Ontwikkelvisie Fellenoord/Internationale Knoop XL, het stedenbouwkundig plan van KCAP voor de ontwikkeling van het noordelijk deel van de spoorzone in Eindhoven, wordt het toekomstig hart van Brainport Eindhoven en versterkt de positie van de regio op nationaal en internationaal niveau. Het Rijk en de Provincie Noord-Brabant zijn daarom nauw betrokken bij de ontwikkeling van het plan.

Binnen Eindhoven speelt de spoorzone een sleutelrol in de groei van de stad. Het plan zal het circa 55 hectare grote stationsgebied transformeren tot een gemengd binnenstedelijk stadsdeel met een multimodaal vervoersknooppunt inclusief een nieuw busstation. Fellenoord wordt een aantrekkelijke omgeving voor rond 6500-7500 nieuwe woningen en een innovatiedistrict voor bedrijven uit de sectoren technologie, design en kennis. Gebouwen krijgen levendige plinten voor bedrijfsfuncties en publieke programma’s, de grote diversiteit aan woningen is gepland aan prettige straten, pleinen en groengebieden en hoogwaardige groene openbare ruimten vormen interactiemilieus voor de uiteenlopende doelgroepen.

Frank Werner, stedenbouwkundige en directeur van KCAP: 

Deze grootschalige ontwikkeling van de spoorzone zal barrières overbruggen en alle delen van de stad opnieuw met haar hart verbinden. Het zal de motor worden van het Eindhoven van de 21e eeuw.

De visie voorziet in een doorwaadbare stadswijk met een stationsomgeving die zowel bewoners als bezoekers verwelkomt met een multimodaal knooppunt en hoogwaardige verblijfskwaliteit. De breedte van verkeersader Fellenoord wordt teruggebracht van zeventig naar veertig meter zodat een aangename, oversteekbare stadsboulevard ontstaat. Het busstation aan de noordzijde van het station speelt een cruciale rol in het terugdringen van het autoverkeer en wordt ontwikkeld tot een comfortabel openbaar vervoersknooppunt. Met een verdiepte busterminal ontstaat op maaiveldniveau ruimte voor een tweede stationsplein. Een nieuwe oostelijke stationsentree sluit aan op het riviertje de Dommel en de Technische Universiteit Eindhoven.

 

Uniek voor de plek is het aanwezige landschap aan de weerszijden van de Dommel. Door het vergaand vergroenen van het gebied en de aanleg van nieuwe groen-blauwe structuren wordt de lokale identiteit versterkt. De groene oevers van de Dommel dienen als stedelijk recreatiegebied.

In de Ontwikkelvisie Fellenoord komen verschillende ambities en thema’s op het gebied van duurzaamheid bij elkaar: klimaat, energie en circulariteit. Allen met als doel om Fellenoord klimaatbestendig en energieneutraal te maken, te voorzien van 100% energie uit duurzame bronnen en van nieuwe circulaire concepten voor bouwmaterialen.

Volgens de ontwikkelvisie wordt Fellenoord verdicht tot een hoogstedelijk gemengd gebied met een nieuw netwerk van hoogwaardige openbare ruimten en routes voor fietsers of voetgangers. De ontwikkelstrategie is adaptief en zoekt naar allianties tussen publieke en private partijen om synergie te creëren en winsten terug te laten vloeien in het gebied. Met het besluit van de gemeenteraad is akkoord gegeven op de stip aan de horizon voor de ontwikkeling van Fellenoord Eindhoven.

 

Deel "Gigantische transformatie stadshart Eindhoven" op social media

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

Een van de oudste gebouwen op de Zuidas maakt zich op voor een grote transformatie

Nuveen en G&S Vastgoed hebben nog geen huurder aangetrokken voor het kantoorgebouw Prinses Irenestraat 59 in Amsterdam. Dat zegt Sebastian Zwart, portefeuillemanager bij Nuveen Real Estate, desgevraagd bij de aankondiging van de renovatie van het pand. De aanleiding voor de...

Faillissement V&D goed voor minimaal 1.300 woningen in binnensteden

Tachtig huurwoningen, twee winkels en een fietsenstalling voor negenhonderd fietsen. Het monumentale V&D gebouw in Alkmaar staat volgens architect Heiko Hulsker uit Haarlem aan de vooravond van een grote transformatie. Het pand is inmiddels eigendom van Efamo Beheer...

Minimaal 11.500 woningen te realiseren uit leegstaande kantoren

Uit de 1622 leegstaande kantoren in Nederland zijn minimaal 11.500 woningen te realiseren, schrijft vastgoedadviseur Cushman & Wakefield in een analyse. Er is 665.000 vierkante meter aan kantooroppervlak dat direct geschikt is om tot woningen om te bouwen....

Onze partners

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang tevens een gratis magazine!

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.