Skip to content

Energielabel C vóór 2023 in het kantoor. Hoe behaalt u dat?

Energielabel C kantoren

1 Januari 2023 stelt de overheid als eis dat uw kantoor minimaal energielabel C bezit. Dit artikel gaat over wat energielabel C betekent en wat u moet doen om dit te behalen. Bij veel gebouwen zijn besparingen tot 30% op het energieverbruik goed mogelijk! We geven praktische tips en een overzicht van werkzaamheden in de verschillende stappen. energielabel C kantoorpand

Stap 1: Wat houdt energielabel C in?

Alle kantoren in Nederland met een grootte van minimaal 100 m2 zijn verplicht een energielabel C te behalen vóór 1 januari 2023. Dit komt neer op een Energie Index (EI) van maximaal 1,3. Wat betekent dat? De EI geeft aan hoe zuinig een kantoor is. Des te lager het getal, des te zuiniger het kantoorpand. Elk onderdeel van het kantoorgebouw wordt beoordeeld en krijgt een score. Logische belangrijke onderdelen zijn natuurlijk de buitenschil, installaties, ramen en het energieverbruik.

energielabel c voor kantoren

De klassen van het energielabel voor utiliteit lopen van ‘G’ tot ‘A++’, vergelijkbaar met het energielabel voor woningen. Niet elk kantoorgebouw hoeft in 2023 te voldoen aan deze eis. Dit zijn de uitzonderingen:

  • Monumenten hebben geen verplichting tot energielabel;
  • Als het pand binnen 2 jaar gesloopt gaat worden;
  • Minder dan 50% van de oppervlakte wordt gebruikt als kantoor.

 

Stap 2: Wat is het huidige energielabel van het kantoorpand?

Wellicht voldoet uw pand al aan de eisen van de overheid! Laat uw kantoorgebouw keuren door een EPA-U adviseur. Dit is een erkend energieadviseur die uw kantoor beoordeelt op alle onderdelen.

Er wordt gekeken naar installaties en de energieprestatiecoëfficiënt (EPC). Aan de hand van een energieprestatieadvies (EPA) komt deze adviseur tot een energielabel. Afhankelijk van de grootte van uw kantoor liggen de kosten voor een advies tussen de € 400,- en € 800,-. Bij kantoorpanden boven de 2000 m2 liggen deze kosten hoger.

Laat de adviseur een verbeterplan opstellen. Let goed op de verschillende mogelijkheden in het plan. Door de opties uit te laten werken, krijgt u een goed overzicht van de meest interessante maatregelen. Kijk voornamelijk naar maatregelen die zorgen voor een blijvend resultaat.

Stap 3: Investeren in energiebesparende maatregelen

Als u de aanbevolen maatregelen van de adviseur laat uitvoeren, kunt u subsidie ontvangen voor het advies. Wij raden dan ook aan om te kijken naar de mogelijkheden voor subsidies. Een bekende subsidie is bijvoorbeeld de SDE+ regeling.

Wij raden aan om niet alleen naar de minimale aanpassingen te kijken, maar ook naar de aanpassingen die toekomstgericht zijn. Houdt bijvoorbeeld genoeg ruimte over voor een warmtepomp of een waterstofketel.

Populaire energiebesparende maatregelen

  • Isolatie van het dak;
  • Vervangen van glas;
  • Vervangen van installaties;
  • Aanpassen verlichting;
  • Toevoegen van zonnepanelen;
  • Isolatie van buitenschil.

Iedere maatregel zal een effect hebben op de energieprestatie en daarmee samenhangende kosten voor energie. Bekijk samen met uw adviseur ook de mogelijkheden om uw gebouw slimmer in te richten. Dit kan een aanzienlijke energiebesparing opleveren. De terugverdientijden van deze investeringen variëren vaak van 3 tot 7 jaar. energielabel C kantoorpand

 

Stap 4: Laat een nieuwe energielabel opstellen

Als u de benodigde aanpassingen heeft gedaan, kunt u een nieuw label vast laten stellen.

Begin 2020 had de helft van alle kantoorgebouwen nog geen energielabel C of hoger. Volgens veel kenners gaan veel kantoren deze eis ook niet halen vóór 2023. Zeker gezien de druk op de bouw. Start dus op tijd met uw maatregelen.

Deel "Energielabel C vóór 2023 in het kantoor. Hoe behaalt u dat?" op social media

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

cyberbeveiliging gebouwen OT afdeling

Bouwen aan cyberbeveiliging voor gebouwen: Start met een OT-systeem verantwoordelijke

Ruim 80% van de gebouwen is al verbonden met het internet. We zijn dus duidelijk begonnen aan een nieuw tijdperk van slimme kantoorgebouwen, scholen, ziekenhuizen, etc.  Bij verbonden gebouwen is de efficiëntie bij gebouwbeheer groter en hebben ‘de...

Direct laten zien hoeveel jouw klanten kunnen verduurzamen

Je merkt aan alles dat de markt om verduurzamingsmaatregelen vraagt, maar waar moet je beginnen? Met de Duurzaam Verdienen Portfolio van Remeha kun je als installateur de objecten van meerdere klanten invoeren en opslaan, de potentiële verduurzaming van...

Het belang van digitalisering in vastgoed beheer is groot

Prominus, voorheen HCI vastgoed management B.V., is inmiddels zestien jaar actief in het beheren van Nederlands vastgoed. Het ruim dertig man grote team kent het klappen van de zweep en ziet het belang van digitalisering. Dé reden om...

Onze partners

Volg ons op LinkedIn!

Nieuwsbrief inschrijven

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.