Skip to content

Drie tips voor een soepele eindafrekening servicekosten

Gemiddelde servicekosten voor een kantoor Eindafrekening servicekosten

Betalen uw huurders iedere maand of ieder kwartaal een voorschot op de servicekosten? Dan worstelt u misschien, net als veel andere verhuurders, met de jaarlijkse eindafrekening. Want de duidelijkheid van de regels rondom servicekosten bij commercieel vastgoed laat te wensen over. Om vervelende discussies met uw huurders te voorkomen, delen wij drie tips voor een soepele eindafrekening servicekosten.

Tip 1: maak vooraf duidelijke afspraken

Er is geen wettelijke definitie van servicekosten. Wat wel en niet onder servicekosten valt, bespreekt u met de huurder en legt u vast in de huurovereenkomst. U mag alleen de kosten in rekening brengen van services die de huurder ook daadwerkelijk gebruikt. Wij raden aan om alle servicekosten afzonderlijk te benoemen in de huurovereenkomst. Doet u dat niet? Dan kan de huurder bij de eindafrekening kosten die niet overeengekomen zijn terugvorderen.

Tip 2: hanteer een redelijke termijn

Bij verhuur van een woning moet de verhuurder de eindafrekening binnen 6 maanden na het verstrijken van het kalenderjaar aan de huurder verstrekken. Bij commercieel vastgoed is er geen wettelijke termijn. In een standaard ROZ-model huurovereenkomst wordt uitgegaan van een termijn van 12 maanden na afloop van het kalenderjaar waarop de servicekosten betrekking hebben.

Ook na een jaar kunt u nog servicekosten doorberekenen. De verjaringstermijn is 5 jaar. Toch raden wij u aan om een redelijke termijn te hanteren. Een late afrekening is een veelvoorkomend discussiepunt en dat kan leiden tot een verslechterde relatie met de huurder. eindafrekening servicekosten

Tip 3: maak de afrekening specifiek

Zorg ervoor dat de eindafrekening duidelijk is door elke kostensoort apart te vermelden. Laat ook zien hoe de berekening tot stand is gekomen en het aandeel van de huurder in die kosten. De huurder zou eenvoudig zelf moeten kunnen narekenen of de bedragen kloppen.

Blijkt dat de huurder servicekosten moet bijbetalen? Stuur dan meteen een betalingsverzoek mee. Dan kan het ontbrekende bedrag al binnen een maand op uw rekening staan.

 

Ook interessant… Wat zijn de gemiddelde servicekosten van een kantoor?

Lees een andere interessant artikel op OG Wijzer.

Deel "Drie tips voor een soepele eindafrekening servicekosten" op social media

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

Wat zijn de servicekosten van een huismeester en een receptie

De servicekosten van een huismeester en de receptie

Wat zijn de gemiddelde servicekosten van een huismeester en de receptie in een kantoorpand? Grotendeels hangt dit af van de mate van service vanuit de verhuurder. De huismeesterkosten hangen weer af van de grootte en de staat van...
Afrekening servicekosten kantoor.

Afrekening servicekosten kantoor. Waar moet je op letten?

Als het gaat om de afrekening van servicekosten voor een kantoorruimte, zijn er een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten: Contractuele afspraken: Het is belangrijk om de contractuele afspraken met betrekking tot de afrekening van servicekosten...

Met welke servicekosten bij de huur van een woning kun je rekening houden?

Als u een woning huurt, zijn er verschillende soorten servicekosten waar u rekening mee moet houden. Hieronder vindt u een lijst met veelvoorkomende servicekosten: Gas, water en elektriciteit: Deze kosten worden soms rechtstreeks aan u in rekening gebracht,...

Onze partners

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang tevens een gratis magazine!

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.