Skip to content

De servicekosten van een huismeester en de receptie

Wat zijn de servicekosten van een huismeester en een receptie

Wat zijn de gemiddelde servicekosten van een huismeester en de receptie in een kantoorpand? Grotendeels hangt dit af van de mate van service vanuit de verhuurder. De huismeesterkosten hangen weer af van de grootte en de staat van het kantoorpand. Afhankelijk van het aantal m2 wordt hier gerekend met deelbezetting of volledige bezetting. Gemiddeld zijn 15% van de servicekosten bestemd voor de receptie en huismeester.

Bereken hier je eigen huismeester en receptiekosten.

De kosten van een huismeester en receptie zijn vrij simpel te herleiden naar het aantal uren dat iemand aanwezig moet zijn. Plus daarbij nog een kleine toeslag voor het gebruik van bijvoorbeeld klein materiaal. Hou voor het gemak in de berekeningen maar € 30,- per uur aan.

Een huismeester of receptionist verhoogt het huurgenot, maar kan zichzelf ook terug verdienen. U hoeft als ondernemer wellicht geen receptionist aan te nemen. Bij een huismeester kan het ook zo zijn dat hij veel klussen oppakt waar normaal een aannemer voor ingehuurd moet worden.

Ook interessant… Zit u onder of boven de gemiddelde servicekosten per m2?

De taken van een huismeester

Indien de verhuurder huismeesterkosten in rekening brengt, kun je een aantal standaard werkzaamheden van de huismeester verwachten (tenzij anders overeengekomen), te weten:

  • De huismeester zorgt er voor dat de gemeenschappelijke ruimtes in de gaten worden gehouden. Worden deze ruimtes op de juiste wijze gebruikt en blijven ze netjes?
  • De huismeester zorgt er voor dat het bedrijfspand veilig is;
  • De huismeester kan reageren op het inbraak alarm;
  • De huismeester kan de post verspreiden;
  • Kleine klusjes zoals het vervangen van een deurklink vallen binnen de werkzaamheden van een huismeester;
  • Vaak is de huismeester ook het aanspreekpunt voor de huurders.

Daarnaast mogen alleen de daadwerkelijke kosten worden door gefactureerd door de verhuurder. In principe dus alleen de uren dat een huismeester daadwerkelijk met het bedrijfspand bezig is. Ga dus als huurder en verhuurder goed na welke verantwoordelijkheden de huismeester heeft binnen jouw omgeving om geen verkeerde verwachtingen te hebben.

Lees een andere artikel hier.

Deel "De servicekosten van een huismeester en de receptie" op social media

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

Afrekening servicekosten kantoor.

Afrekening servicekosten kantoor. Waar moet je op letten?

Als het gaat om de afrekening van servicekosten voor een kantoorruimte, zijn er een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten: Contractuele afspraken: Het is belangrijk om de contractuele afspraken met betrekking tot de afrekening van servicekosten...

Met welke servicekosten bij de huur van een woning kun je rekening houden?

Als u een woning huurt, zijn er verschillende soorten servicekosten waar u rekening mee moet houden. Hieronder vindt u een lijst met veelvoorkomende servicekosten: Gas, water en elektriciteit: Deze kosten worden soms rechtstreeks aan u in rekening gebracht,...
gemiddelde servicekosten per m2

NFC Index: Hoogste kostenstijging kantoorexploitatie in 15 jaar verwacht

In het tweede Coronajaar, bleven de kosten van facilitaire dienstverlening vrijwel gelijk op € 489,-; berekend per verhuurbare vierkante meter (verhuurbaar vloer oppervlak: vvo, excl. 21% BTW). De NFC Index voorziet nu voor 2023 een explosieve kostenstijging van...

Onze partners

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang tevens een gratis magazine!

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.