Skip to content

De servicekosten van een huismeester en de receptie

Wat zijn de servicekosten van een huismeester en een receptie

Wat zijn de gemiddelde servicekosten van een huismeester en de receptie in een kantoorpand? Grotendeels hangt dit af van de mate van service vanuit de verhuurder. De huismeesterkosten hangen weer af van de grootte en de staat van het kantoorpand. Afhankelijk van het aantal m2 wordt hier gerekend met deelbezetting of volledige bezetting. Gemiddeld zijn 15% van de servicekosten bestemd voor de receptie en huismeester.

Bereken hier je eigen huismeester en receptiekosten.

De kosten van een huismeester en receptie zijn vrij simpel te herleiden naar het aantal uren dat iemand aanwezig moet zijn. Plus daarbij nog een kleine toeslag voor het gebruik van bijvoorbeeld klein materiaal. Hou voor het gemak in de berekeningen maar € 30,- per uur aan.

Een huismeester of receptionist verhoogt het huurgenot, maar kan zichzelf ook terug verdienen. U hoeft als ondernemer wellicht geen receptionist aan te nemen. Bij een huismeester kan het ook zo zijn dat hij veel klussen oppakt waar normaal een aannemer voor ingehuurd moet worden.

Ook interessant… Zit u onder of boven de gemiddelde servicekosten per m2?

De taken van een huismeester

Indien de verhuurder huismeesterkosten in rekening brengt, kun je een aantal standaard werkzaamheden van de huismeester verwachten (tenzij anders overeengekomen), te weten:

  • De huismeester zorgt er voor dat de gemeenschappelijke ruimtes in de gaten worden gehouden. Worden deze ruimtes op de juiste wijze gebruikt en blijven ze netjes?
  • De huismeester zorgt er voor dat het bedrijfspand veilig is;
  • De huismeester kan reageren op het inbraak alarm;
  • De huismeester kan de post verspreiden;
  • Kleine klusjes zoals het vervangen van een deurklink vallen binnen de werkzaamheden van een huismeester;
  • Vaak is de huismeester ook het aanspreekpunt voor de huurders.

Daarnaast mogen alleen de daadwerkelijke kosten worden door gefactureerd door de verhuurder. In principe dus alleen de uren dat een huismeester daadwerkelijk met het bedrijfspand bezig is. Ga dus als huurder en verhuurder goed na welke verantwoordelijkheden de huismeester heeft binnen jouw omgeving om geen verkeerde verwachtingen te hebben.

 

Deel "De servicekosten van een huismeester en de receptie" op social media

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

Gemiddelde servicekosten voor een kantoor Eindafrekening servicekosten

Drie tips voor een soepele eindafrekening servicekosten

Betalen uw huurders iedere maand of ieder kwartaal een voorschot op de servicekosten? Dan worstelt u misschien, net als veel andere verhuurders, met de jaarlijkse eindafrekening. Want de duidelijkheid van de regels rondom servicekosten bij commercieel vastgoed laat...
gemiddelde servicekosten per m2

‘Coronacrisis nog weinig invloed op totale facilitaire kosten per m2’

Bron: NFC index De kosten van de facilitaire dienstverlening blijven vrijwel gelijk op € 487,90 per verhuurbare vierkante meter (vvo) exclusief btw. Het coronajaar 2020 neemt een bijzondere plek in binnen de facilitaire dienstverlening. De kantoren gingen dicht,...
Overzicht kengetallen servicekosten

VGM NL Benchmark: Servicekosten stijgen met 3,5%

VGM NL heeft de gemiddelde servicekosten kantoren berekend gebaseerd op de afrekening over het jaar 2019. In deze benchmark – VGM NL Benchmark Servicekosten kantoren 2020 – zijn 364 objecten opgenomen met een totale oppervlakte van 2,7 miljoen m2. Het...

Onze partners

Volg ons op LinkedIn!

Nieuwsbrief inschrijven

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.