In de meest gevallen gebruiken verhuurders het ROZ-model winkelruimte voor de verhuur. In het ROZ-model 2003 voor winkelruimte wordt op grond van art. 1 van de algemene bepalingen onder huur als casco verstaan: ‘de huur van de constructieve bouwvloer(en), het/de constructieve plafond(s), de bouwmuren zonder pui(en), doch inclusief de in de bouwmuren aanwezige kozijnen, ramen en deuren, de nutsvoorziening tot waar de (hoofd)meter is/komt dan wel tot een ander primair aansluitpunt, alsmede het (basis) sprinklernet en trappen indien deze door of vanwege verhuurder zijn aangebracht.’
Omdat deze niet geheel duidelijk was, staat in het model 2008 opgenomen dat ‘onder huur als casco wordt verstaan de huur van de tot de bedrijfsruimte behorende:-funderingen;- constructieve bouwvloeren;- kolommen;- constructieve plafonds;- buitengevels en bouwmuren inclusief de daarin aanwezige kozijnen, ramen en deuren;- daken, goten, en trappen(huizen);- nutsvoorzieningen tot waar de (hoofd)meter is/komt dan wel tot een ander primair aansluitpunt;- basissprinklernet;- riolering en andere afvoerleidingen; tenzij deze zaken door of vanwege huurder zijn aangebracht’
Casco bedrijfspand. Wat zit daar/niet in?
Aangezien de huurder bij casco oplevering zelf moet zorgen voor de meeste voorzieningen en het onderhoud is het goed om te weten welke voorzieningen nou wel en niet zijn inbegrepen bij een Casco huurpand. Vaak wordt er verhuurd in casco staat maar zijn er wel veel zaken aanwezig vanuit bijvoorbeeld een vorige huurder. Houdt er dan, als huurder, wel rekening mee dat je deze zaken op verzoek van de verhuurder zou moeten verwijderen bij einde huur.
Wat zit niet inbegrepen bij een casco bedrijfspand:
- CV installatie,
- lucht- en waterverwarming,
- Verlichting,
- Ventilatiesysteem,
- Inbouw van tussenwanden
- Winkelpui (tenzij anders overeengekomen)
Wat zit wel inbegrepen bij een casco bedrijfspand:
- De bouwkundige en constructieve zaken inclusief algemeen leidingwerk
Van bovenstaande opsomming kun je niet automatisch van uitgaan, dus neem de voorzieningen door met huurder/verhuurder en leg alles vast in het huurcontract. Zie blog van Schetsadvocaten over dit onderwerp;