Skip to content

Anderhalvemeterkantoor leidt tot 1,2 miljoen minder werkplekken

Anderhalvemeterkantoor

Bron Colliers; Overheid, werkgevers en vakbonden werken momenteel aan regels waardoor de samenleving straks weer voorzichtig kan opstarten. Met een zogenoemde anderhalvemetereconomie kunnen we na een lange tijd thuiswerken over enkele weken of maanden weer naar kantoor. Maar niet met zijn allen tegelijk. Voor een gemiddeld kantoor betekent ‘social distancing’ dat 60% van de werkplekken tijdelijk niet bruikbaar is. Anderhalvemeterkantoor

Het Nederlandse beleid is gericht op ‘flattening the curve’. Teruggaan naar kantoor zal daarom gebeuren op basis van strikte regels. Anderhalve meter afstand bewaren tussen elke medewerker wordt waarschijnlijk ook hier de norm. In Wuhan, de plek waar het allemaal begon, zijn vergelijkbare maatregelen ingevoerd in de weer geopende fabrieken en kantoren. Het is een noodzakelijke tussenfase op weg naar een weer volop draaiende BV Nederland.

Meer dan miljoen werkplekken minder

Afstand houden van je collega’s betekent dat het aantal bruikbare kantoorplekken in Nederland flink gaat afnemen de komende tijd. Van de twee miljoen werkplekken die in het land beschikbaar zijn, kan door deze maatregel 60% niet ingezet worden. Dit komt neer op maar liefst 1,2 miljoen bureaus die tijdelijk hun functie verliezen.

Alleen al de vereiste afstand tussen medewerkers maakt de helft van alle werkplekken onbruikbaar. Dat aantal neemt verder af, omdat bureaus niet meer door collega’s gedeeld mogen worden op dezelfde dag. Een kantoor volgens de nieuwe normen gaat uit van één vaste werkplek per medewerker per dag die daarna grondig wordt schoongemaakt.

Positief geredeneerd, komen er vanuit de huidige 100% thuiswerksituatie weer 800.000 werkplekken bij. Hoewel alle digitale mogelijkheden om thuis te werken in één klap echt gemeengoed zijn geworden, blijft het belang van menselijk contact van onschatbare waarde. Samenwerken in teamverband lukt het allerbeste op kantoor.

Blokken met vier bureaus
Als de maatregelen van langere duur zijn, kan de capaciteit worden uitgebreid door herindeling van de kantoren met vooral blokken van vier werkplekken. Deze opstelling is het meest gunstig om de anderhalve meter afstand te garanderen en de beschikbare ruimte te optimaliseren. Bij blokken van twee maal twee bureaus is het niet nodig om dicht langs een collega te lopen. Anderhalvemeterkantoor

Door nu al protocollen te maken, kunnen bedrijven en instellingen zich voorbereiden op heropening. Dat gaat niet alleen om de herindeling van het kantoor, maar juist om de planning. Niet iedereen kan meer tegelijkertijd aanwezig zijn. Het is daarom noodzakelijk om een rooster op te stellen waarin elk team minimaal één dag samen op kantoor kan werken. Zo krijgt elke dag een beperkt deel van de organisatie toegang tot kantoor om de samenwerking te versterken en menselijke relaties te onderhouden.

Goed voor de mentale gezondheid
Gedeeltelijk terugkeren naar kantoor is niet alleen goed voor de economie, maar ook voor onze mentale gezondheid. Na wekenlang thuis is het belangrijk in elk geval één dag per week uit die cocon te stappen. Met het anderhalvemeterkantoor als onmisbare tussenstap kunnen we de curve plathouden én de samenleving geleidelijk weer op gang brengen.

Deel "Anderhalvemeterkantoor leidt tot 1,2 miljoen minder werkplekken" op social media

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Word op de hoogte gehouden van alle nieuwtjes

Misschien vind je dit ook interessant

Vastgoed verduurzamen: wel of niet investeren?

Het wordt steeds belangrijker om te verduurzamen, zo ook in de vastgoedwereld. De overheid stelt hiervoor steeds strengere eisen. Gebouwen moeten bijvoorbeeld energiezuinig zijn, zodat ze minder CO2 uitstoten. Je vastgoed verduurzamen heeft een aantal belangrijke voordelen. Hier...

Een van de oudste gebouwen op de Zuidas maakt zich op voor een grote transformatie

Nuveen en G&S Vastgoed hebben nog geen huurder aangetrokken voor het kantoorgebouw Prinses Irenestraat 59 in Amsterdam. Dat zegt Sebastian Zwart, portefeuillemanager bij Nuveen Real Estate, desgevraagd bij de aankondiging van de renovatie van het pand. De aanleiding voor de...
checklist brandveiligheid kantoor

Zo maak je een kantoorgebouw brandveilig

Vanuit de overheid zijn er veel regels betreft het brandveilig maken van kantoorgebouwen. Ieder kantoor moet aan deze regels voldoen. Er is een uitgebreid bouwbesluit waarin je een overzicht van de afspraken kunt lezen. Wij hebben een artikel...

Onze partners

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang tevens een gratis magazine!

Tip onze redactie

OG Wijzer werkt graag met u samen. Heeft u nieuws of persberichten? Tip dan onze redactie.

Wilt u een persbericht naar onze redactie sturen? Vul onderstaand formulier in. De redactie neemt contact op als zij aandacht aan het onderwerp wil besteden.