De architectonische details van een nieuw soort vervoersknooppunt zorgen voor het stadsgezicht van de toekomst. Is dit de eerste stap voor ‘taxidrones’?
De sci-fi droom van vliegende taxi’s wordt serieus. Start-ups over de hele wereld onderzoeken deze mogelijkheden van transport. De eerste tekenen dat vliegende taxi’s mainstream zijn geworden. Je hoeft niet verder te zoeken dan ruimtevaartgigant Boeing. Het kondigde laatst de oprichting aan van het futuristische ‘NeXt’. Het eerste project is een vliegende taxi!
Maar hoewel het gemakkelijk is om een vliegende taxi voor te stellen die zijn passagiers langs de skyline van een stad vervoert, is een hele vloot een andere zaak. Misschien komen de meest waarschijnlijke ideeën nu van Uber.
Uber is de bekendste speler die de vliegende taximarkt binnendringt. Ze kijken naar testmarkten in Dallas, Los Angeles en Dubai, waar binnen enkele jaren nieuwe voertuigen beginnen te vliegen. Uber wil dat deze nieuwe vliegende voertuigen:
- Elektrisch zijn;
- In massa worden geproduceerd;
- In staat zijn om verticaal op te stijgen en te landen;
- En in aantal genoeg om 1.000 starts en landingen per uur te ondersteunen vanaf één vertiport.
Er zijn simpelweg niet genoeg piloten om tot dat niveau op te schalen, dus het vliegtuig moet op een dag autonoom vliegen.
Lucht- en ruimtevaartbedrijven ontwikkelen al jaren het soort drones en rotorvliegtuigen die kunnen worden aangepast tot een zelf vliegende taxi. Maar niemand heeft ooit een soort vertiport gemaakt waar deze vliegende taxi’s kunnen parkeren.
“De grootste operationele barrière voor het inzetten van een VTOL-vloot in steden is een gebrek aan voldoende locaties om landingsplatforms te plaatsen,”
zegt Uber in zijn uitgebreide whitepaper over zijn Elevate-inspanningen.
“Zelfs als VTOL’s vandaag gecertificeerd zijn om te vliegen, hebben steden eenvoudigweg niet de nodige start- en landingsplaatsen voor de voertuigen om op schaal te opereren.”
Om dit probleem op te lossen, vroeg Uber om inzendingen van architecten om zich voor te stellen hoe de grondinfrastructuur eruit zou zien. Het gaat hier om meer dan opscheppen. De winnende bedrijven zouden een voorsprong hebben op het bouwen van toekomstige vertiports en volgens Uber komen er genoeg van in de toekomst.
Het architectenbureau Corgan reageerde op de oproep en creëerde een ‘Mega Skyport’ die paste bij de criteria van Uber en de eigen ideeën van het bedrijf over toekomstig stadsontwerp. Dat begint met hun voorgestelde locaties voor vertiports: dwars op bestaande wegen.
Deze nieuwe vertiports zijn ontworpen om veel vierkante meters te pakken, maar minimale m2 op de grond innemen. Dat idee leidde tot het 540 voet hoge brugontwerp dat Corgan voor ogen heeft. Het Mega Skyport is centrum ontworpen om mensen bij elkaar te brengen met winkels, restaurants en mogelijk woningen. Het zou dienen als een hub voor het openbaar vervoer inclusief treinstation. Er is natuurlijk een plaats voor Uber-auto’s (met of zonder chauffeurs) om passagiers af te zetten.
Ook ideeën voor Vertiports van Nederlandse bodem
De Nederlandse architectuur- en stedenbouwpraktijk MVRDV heeft samengewerkt met Airbus, Bauhaus Luftfahrt, ETH Zürich en Systra ook een ontwerp gemaakt. Het project laat zien hoe mensen vliegende voertuigen effectief kunnen integreren in stedelijke omgevingen. In wezen zijn vertiports fraaie landingshubs om het nieuwe luchtnetwerk te verbinden met de bestaande transportsystemen op de grond, zoals treinen, metro’s en bussen. Aangezien men niet een vaste weg of een spoor naar een vertiport hoeft te volgen, kunnen reizigers rechtstreeks vanaf het balkon opstappen.
“Naarmate steden ‘dichter’ worden en technologieën verbeteren, wordt het steeds duidelijker dat de echt driedimensionale stad, een stad met vliegende voertuigen, zeker een van de mogelijkheden van de toekomst is”
zei Winy Maas, oprichtingspartner van MVRDV. Er moeten nog een paar hindernissen worden genomen voordat deze toekomst werkelijkheid wordt, maar deze eeuw vliegen we volgens Uber en Airbus in drones door de stad.